Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi
İletişim Fakültesi

YENİ MEDYA VE İLETİŞİM BÖLÜMÜ

Genel Bilgiler

“Yeni Medya ve İletişim” Lisans Programı, kitle iletişim araçlarını etkin ve verimli biçimde kullanabilecek, çok geniş bir yelpazede sesini duyurabilecek, bu alanın beklentilerine yanıt verebilecek nitelikte eleman yetiştirmek için, İletişim Fakültesi’nin sektörden deneyimli öğretim elemanı desteği ve güçlü akademik kadrosuyla birlikte, başarıyla ilerleme amacını gütmektedir.

Yeni medya kavramı son dönemde her bireyin hayatının en önemli parçası haline gelmiştir. Global dünyada bilginin dijital olarak taşınması, saklanması, aktarılması ve yeniden üretilmesi için “Yeni Medya” eğitiminin farklı olma gerekliliği bulunmaktadır. Günümüzde geleneksel mecranın yerine  bireyin içerik üretebildiği platformların varlığı, bu yeni mecraya doğru içerik üretebilen profesyonellerin yetiştirilmesini zorunlu kılmaktadır.

Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, İletişim Fakültesi’nin ‘Yeni Medya ve İletişim’ Lisans Programı, yeni iletişim araçlarını etkin ve verimli biçimde kullanabilen, bu alanın beklentilerin yanıt verebilecek, sektöre nitelikli eleman yetiştirmeyi amaçlamaktadır.​​Son yıllarda iletişim alanında teknolojinin gelişmesi ve çeşitlenmesiyle birlikte “yeni medya”ya bağlı teknolojiler dünyada önemli bir endüstri koluna dönüşmüştür. Dolayısıyla yeni medya bağlamında akademik yaklaşım, kuram ve uygulama alanlarının geliştirilmesi gereksinimi doğmuştur. “Yeni Medya ve İletişim ” ile bu gereksinimin karşılanması amaçlanmaktadır.  

İnsanın bireysel ve toplumsal ihtiyaçları doğrultusunda teknoloji üretilmektedir. Günümüzde yaşanan hızlı teknolojik yeniliklerle birlikte iletişim alanında da dönüşümler zorunlu olmaktadır. Bireyin iletişim süreci de dijitalleşme ile birlikte yeni pratikleri beraberinde getirmektedir. Günümüzde sonuç olarak, İletişim sürecinin vazgeçilmez ögelerinden; araç, ortam, kanal, oluk vb. kavramlarla ifade ettiğimiz medya (iletişim ortamı) etkileşim, sanallık, dijital, hiper-metin nitelikleri ile “yeni medya”ya dönüşmüştür. Web 2.0 ile birlikte, çiftyönlü ve eşzamanlı bilgi paylaşımına izin veren medya sistemi biçiminde tanımlanan “yeni medya”, zaman ve mekan kavramlarını ortadan kaldıran, erişilebilirlik, kullanılırlık, erişim gibi nitelikleriyle geleneksel medyadan farklılık gösteren yeni bir iletişim ortamı, yeni bir medyadır.  Bu noktada konvansiyonel temelli olan, geleneksel iletişim alanındaki eğitim, günümüz iletişim sektöründe yeterli gelmemektedir.

Bu gereklilikleri karşılayabilmek amacıyla Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, İletişim Fakültesi’nin “Yeni Medya ve İletişim” Lisans Programı, yeni iletişim araçlarını etkin ve verimli biçimde kullanabilen, bu alanın beklentilerine yanıt verebilecek, sektöre nitelikli eleman yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Bu sebeple açılması düşünülen “Yeni Medya ve İletişim” Lisans Programında, yeni iletişim araçlarını, etik değerler çerçevesinde, dijital medya ve uzantısı olan sosyal paylaşım ağlarını (Youtube, Facebook, Twitter, Instagram, blog vb.) teknolojinin olanaklarıyla bütünleştirebilecek, bu ağlara içerik üretebilecek ve kuramsal bilgilerle pratik uygulamalarla bu ağları kontrol edebilecek ve yönetebilecek, eleştirel ve estetik değerlere sahip bireylerin yetiştirilmesi hedeflenmektedir. Açılması düşünülen bu Programda; bir markanın sosyal medya stratejileri, sosyal medyadaki uygulamaları kuramsal ve eleştirel düzlemlerde ele alınarak, “yeni medya uzmanı” olacak adayların “bütüncül” ve “uygulama” odaklı yetişmeleri birincil amaç olacaktır. Bu doğrultuda; Yeni Medya ve İletişim Bölümü'nde özellikle “yeni medya” alanında bu bölümlerde uygulanan eğitim öğretim programlarına ve bilimsel araştırmalarına yönelik akademik destek sağlaması planlanmaktadır.​

Amaç

Açılması için öğrenci talebinde bulunulan Yeni Medya ve İletişim Programı, bilişim ve iletişim sektörünün, reklam ajanslarının, kurumsal iletişim departmanlarının her biriminde hizmet verebilecek bilgi, beceri ve yeteneklerle donatılmış, etik değerlere bağlı, dünya ve özellikle de ülke gerçeklerinin farkında olan ve yaşam boyu öğrenmenin önemine inanmış “dijital iletişim uzmanları” yetiştirmeyi amaçlamaktadır.

Bu amaç doğrultusunda, Yeni Medya ve İletişim Programı’nda, alanla ilgili kuramsal bilgilerin yanı sıra medya ve sosyal medya alanında özgün çalışmaların, yaratıcı projelerin ve türevlerinin planlanması, hazırlanması, pazarlanması süreçlerinin tüm aşamalarının gerçekleştirilmesi konusunda eğitim verilmesi planlanmaktadır. Ayrıca Yeni Medya ve İletişim Programı’nda, medya planlanması, yeni medya okuryazarlığı, sanal gerçeklik uygulamaları, dijital içerik üretimi ve yönetimi, siber haklar gibi, mesleğe hazırlayan” bilgilerin verildiği dersler ve proje-staj odaklı uygulamalar da yer almaktadır. Bilindiği gibi, son yıllarda teknolojinin gelişmesi ve  çeşitlenmesiyle birlikte buna bağlı teknolojiler dünyada önemli bir endüstri koluna dönüşmüştür. Dolayısıyla yeni medya alanında akademik eğitim almış; kuram ve uygulama alanlarını bağdaştırabilen bireyler yetiştirme gereksinimi doğmuştur. Yeni Medya ve İletişim Programı’nda bu gereksinimin karşılanması amaçlanmaktadır.

Neler sunuyor? 

‘Yeni Medya ve İletişim’ lisans programı, öğrencilere teori ve pratiğin birlikte olduğu bir program sunmaktadır. Programın temel amacı teknoloji ile iç içe olan hayatta yeni medya unsurlarını stratejik olarak kullanmayı başaran bireyler ortaya çıkarmaktır. Bununla birlikte yapılan uygulamalar sayesinde iş dünyasına emin adımlarla ilerlemenin mümkün olması, programın akademik çalışma ayağının da aynı güçle gerçekleştirilmesi amaçlanmaktadır. Öğrenciler neden tercih etmeli? Bölüm öğrencileri günümüzün gelişen teknolojisi ışığında ortaya çıkan birey odaklı yeni medya ve iletişime dair kapsamlı kuram bilgisine sahip olacaktır. İletişim kavramının sosyoloji, kültür ve teknoloji ile ilişkisinin temelini teorik derslerle alarak, ardından öğrenci üniversitemiz bünyesinde yer alan ‘VR Laboratuvarı’ nda bilgisini pratiğe dökebilecektir. Böylece öğrenci yalnızca eğitim aldığı bölüme dair bilgi almakla yetinmeyerek, bilgisini stratejik olarak kullanacak, uygulama yapabilir hale gelecektir. Bölümü tercih eden öğrenciler bilgi ve uygulamayı birleştirerek, iş hayatına hazırlıklı bir şekilde mezun olacaklardır.

Bölüm için hangi alanlarda çalışma olanağı var?

Teknolojik bilgiye sahip sosyal medya alanında etkinlikte bulunan kurumların, kuruluşların gereksinimi artan ölçüde devam etmektedir. Çeşitli sektörlerde yer alan markalar yeni medya departmanı kurarak, reklam ve pazarlama çalışmalarını yeni mecrada uygulayacak uzmanlara ihtiyaç duymaktadır. Bu amaçla bölümden mezun olan öğrencilerin sektörde markaların pazarlama ve kurumsal iletişim departmanlarında “Yeni Medya Uzmanı” kadrolarında çalışmaları mümkün olacaktır. Ayrıca ‘’Yeni Medya ve İletişim’’ programından mezun olanlar, yayıncılık alanında çalışabilecek ve internet/mobil ortamda olduğu gibi, geleneksel medya ortamında da (gazete, radyo ya da TV kurumları) muhabirlik, editörlük ya da yapımcılık yapabileceklerdir. 

İş bulma olanakları neler?

‘Yeni Medya ve İletişim’ Bölümü’nde eğitim alan öğrenciler mezun olduklarında ‘yeni medya’ ile ilişkili olan her alanda çalışabilmektedir. Yeni medya ajanslarında; “Yeni Medya Yöneticisi”, “Sosyal Medya Yöneticisi”, “Dijital İçerik Yöneticiliği”, “Sosyal Medya Danışmanı” gibi pozisyonlarda çalışma imkanı söz konusudur.

Yeni Medya ve İletişim Programı’nda eğitim alan öğrenciler mezun olduklarında, yeni medyanın” her alanında; “Dijital İletişim Uzmanı”, Yeni Medya Yöneticisi”, Dijital İçerik Yöneticiliği”, Yeni Medya Danışmanı”, Sosyal Medya Danışmanı”, Dijital Portal Yöneticiliği”,  “İnternet Pazarlaması Yöneticiliği”, Yeni Nesil İletişim Uzmanları”, Medya Planlama Uzmanı”, SEO (Arama Motorları Optimizasyon) Uzmanı”, SEM (Arama Motorları Yönetimi) Uzmanı”, E-Ticaret Uzmanı”, Dijital Yayın Direktörü”, Yeni Medya Muhabiri”, Yeni Medya Editörü”, Yeni Medya Prodüktörü”, Online Gazetecilik”, Yeni Medya Danışmanı”, Teknoloji İletişimcisi” gibi) ve  reklam,  yapım sektörlerinde kolaylıkla iş olanakları bulabileceklerdir. 

Bölümün geleceğine ilişkin nasıl bir projeksiyon ortaya konabilir?

Gelişen teknoloji ile birlikte dünya dijital bir kabileye dönüşmüştür. Sınırlar ortadan kalkarak, konuşulan konular, sahip olunmak istenen değerler ortak hale gelmiştir. Bu durum var olan dillerin yetersizleşmesine neden olmuştur. Böylece teknolojiden doğan ‘dijitalleşme’ yeni küresel bir dil yani iletişim unsuru haline gelmiştir. Gelecekte ise bireylerin artık bu yeni dili anlamayı ve stratejik kullanmayı bilmesi zorunluluk haline gelecektir. ‘Yeni Medya ve İletişim’ lisans bölümünde temel amaç, teknolojiyle sınırların ortadan kalktığı dünyamızda, küresel olarak iletişim kurabilen bireyler yaratabilmektir. Özellikle geleneksel mecranın giderek yerini yeni medyaya bırakması ve yeni bireyin kendini ifade etme ve duyurabilme eğilimi, gelecekte yeni medyanın kitle iletişiminin en önemli aracı olacağını göstermektedir.

Bölüm gelecek vaat ediyor mu?

Günümüzde gerek bireysel gerekse toplumsal anlamda teknolojik farklılaşma bu alanda profesyonellerin yetiştirilmesini zorunlu kılmaktadır. Burada en önemli nokta ‘Yeni Medya ve İletişim’  bölümünün yalnızca öğrenci yetiştirme sorumluluğunu yerine getirmekle kalmayacağı gerçeğidir. Temel amaç, alana dair kuramsal üretimin yapılabilmesi ve sektörde pratiği uygulayan bireylerin yanında, ‘Yeni Medya’ alanında kuramsal çalışmaları yaparak, Türkiye akademik yeni medya araştırmalarında yazın üretilmesini de sağlamaktır. ‘Yeni Medya’ alanındaki bilimsel araştırmaların, eğitimle birleştirilmesi sonucunda gelecekte ülkemizin yalnızca ‘Yeni Medya’ eğitim uygulayıcısı değil, alanda üretici konumuna gelmesi hedeflenmektedir.

Bölüm neden tercih edilmeli?

Son dönemde bireyin hayatını sürdürdüğü yeni medya artık yalnızca bireysel amaçla kullanılamaz hale gelmiştir. Pazarlama,reklam, gazetecilik gibi daha pek çok sektörün yeni medyayla iç içe stratejiler üretmesi, geleceğini planlayan öğrencilerinde bu yönde modern, geleceğe dönük, stratejik mesleklerde eğitim almasını gerektirmektedir. ‘Yeni Medya ve İletişim’ bölümü iş hayatının değişen yapısında hayatta kalabilecek ve sürekli ilerleyecek bireylerin yetiştirilmesini amaçlamaktadır. Bununla birlikte yeni medyanın küresel yapısı, bölümden mezun olan öğrencilerin teknolojinin olduğu her yerde ve alanda çalışabilmesini sağlayacaktır. Böylece bölüm bir yeni mecranın stratejik yönetimini öğretmekle kalmayacak, aslında öğrencilerinin küresel bir dili de konuşabilmelerini sağlayacaktır. Teknoloji, özellikle gelecek nesillerin değişiminde büyük rol oynamaktadır. Bu bağlamda yeni bir profil kazanmış toplum ve bireyi ‘Yeni Medya ve İletişim’ mezunları çok daha kolay anlayabilecek, anlamlandırabilecektir. Bölümün öne çıkaran özellikler (eğitim, uygulama, tesis...vb.) neler? ‘Yeni Medya ve İletişim’ lisans ve yüksek lisans eğitimi teori ve pratiğin iç içe olduğu bir yapıya sahiptir. Programda yer alan öğrenciler, kuramsal anlamda öğrendikleri bilgileri ‘VR Laboratuvarı’nda uygulamaya dökerek, dijital ürünler, iletiler üretebilecektir. Bununla birlikte gerek lisans öğrencileri, gerekse yüksek lisans öğrencileri üniversitemiz teknolojiyi kullanan bireyin yaşadığı sorunlara çözüm üretebilecek, etik değerlere bağlı, dünya ve ülke gerçekleri bağlamında yeni medya okuryazarlığını ve dinamiklerini bilimsel olarak inceleyebilecek ve bununla ilişkili bilimsel nitelikli rapor, makaleleri kitlelere ulaştırabilecektir. Eğitim kapsamında lisans ve yükseklisans öğrencileri sektörün önde gelen teknoloji şirketleriyle birlikte projeler üretebilecek, böylece eğitim hayatı boyunca kariyerinin ilk adımlarını atarken destek görebilecektir. Bu bağlamda öğrenci hem pratik hem de akademik bilgiye sahip bir birey olarak, istediği kariyer yolunda rahatlıkla ve güvenle ilerleyebilecektir.

UYGULAMA ALANLARI

Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi yeni media ve iletişim pratiği açısından güçlü bir altyapıya sahiptir. Üniversite bünyesinde bir uygulama gazetesi (ÇOMÜ Gazete), uygulama televizyonu (ÇOMÜ TV), çekim ve kurgu stüdyosu ile bir radyo (Kampüs FM) bulunmaktadır.

ÇOMÜ Gazete: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi bünyesinde çıkarılan ÇOMÜ Gazete ile öğrencilerimiz habercilik alanında teorik olarak öğrendiklerini pratikte de uygulama imkânına sahiptir. Öğrencilerimiz haber yazımı, haber fotoğrafçılığı, röportaj teknikleri, köşe yazarlığı, kurumsal iletişim gibi gazeteciliğin temel uygulama ilkelerini ÇOMÜ Gazete içinde pratiğe geçirebilecektir.

Çekim ve Kurgu Stüdyosu: Yaklaşık 50 metrekarelik stüdyomuzda öğrenciler TV Haberciliğine yönelik çekim ve kurgu yapma imkânına sahiptir. TV Haberciliğine yönelik pratik derslerin de verildiği bu stüdyolarda; TV Haberciliğin teknik temelleri öğrencilere aktarılmaktadır. Özellikle uygulamalı kurgu sistemleriyle sosyal medya kurgu örneklerini de öğrenebilmekte ve prarik edebilmektedir. 

Kampüs FM 104.7: Kampüs FM, üniversitemiz bünyesinde kurulmuş ve çok geniş imkânlara sahip bir radyodur. En son teknoloji ile donatılmış modern stüdyolarda yayın hayatına devam eden Kampüs FM, hem İletişim Fakültesi öğrencilerinin mesleki deneyim kazanmasını sağlamakta, hem de tüm üniversite öğrencilerimize program hazırlayıp sunma imkânı vermektedir. Kampüs FM’in sunduğu olanaklarla öğrencilerimiz radyo haberciliğine ilişkin uygulamalar yapma imkânına sahiptir.

ÇOMÜ TV - Uygulama Televizyonu: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi bünyesinde faaliyet gösteren ÇOMÜ TV 2013 yılında faaliyetlerine başlamıştır. Gerekli tüm teknik alt yapıya sahip olan uygulama televizyonu, web sayfası üzerinden yayınlarını sunmaktadır.Üniversite Televizyonu ile öğrencilerimiz yayın, haber ve programcılık konusunda uygulama yapabilme olanağına sahiptir. 

VRÇOMÜ:Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Medya ve İletişim Bölümü bünyesinde faaliyet gösteren VRÇOMÜ 2022 tarihinde faaliyetlerine başlamıştır. Laboratuvarda Playstation VR, Unity oyun yazılım motoru, Adobe Tasarım Programları, Xcode işliği ve NeuroSky Mobil Beyin Dalga Analiz cihazı bulunmakta, araştırmacılara ve öğrencilere kullanım imkânı sağlanmaktadır. Bu bağlamda özellikle öğrencilerin güncel ve temel yeni medya teknolojilerine ulaşımı mümkün kılınmış, gelişimleri için kapsamlı donanım sağlanmıştır.